Як вибрати хороший акумулятор для авто

Як вибрати хороший акумулятор для авто

Потреба заміни акумулятора виникає не так вже й часто. Якісна батарея при правильному обслуговуванні прослужить 5-7 років. Проте, коли виникає необхідність купити нову АКБ, багато водіїв почуваються розгубленими. Адже обрати акумуляторну батарею буває непросто. Нове джерело струму має відповідати багатьом параметрам, як от розміри, потужність, розміщення клем та інші. Розглянемо їх більш детально.

 

Розмір - так, він має значення

Ширина, довжина і висота акумулятора - перше, що Вам потрібно заміряти перед покупкою. АКБ має щільно поміститися у відведене їй місце. Занадто велика батарея може просто не влізти у свою шахту. Крім цього, виробником транспортного засобу передбачені спеціальні кріплення. Вони теж розраховані на певний розмір акумулятора.

Пам'ятайте, від правильно обраного розміру залежить надійність кріплення. Перетискати АКБ ні в якому разі не можна. Це може спровокувати тріщини в корпусі з усіма небезпечними наслідками. Якщо акумулятор не буде закріпленим, удари та вібрації можуть нанести шкоду як самій батареї, так і деталям авто.

 

Кріплення

Тісно пов'язаний із розміром параметр - тип кріплення акумулятора до корпусу авто. Тут є всього два найпоширеніших варіанти: верхнє та нижнє.

Верхнє передбачає закріплення батареї зверху планкою. Її прикручують до двох шпильок.

Нижнє відбувається за допомогою так званої “спідниці”. На дні АКБ є спеціальні виступи. За них чіпляється пластина, яка й тримає акумулятор на своєму місці.

 

Розміщення клем (-/+)

Акумуляторні клеми - штирі, до яких приєднують електричні дроти автомобіля. Зазвичай вони розміщені зверху батареї, іноді - збоку. Щоб уникнути зайвої плутанини, плюсова клема завжди має більший діаметр. Акумуляторні батареї можуть мати два типи полярності:

пряма (+/-);

зворотна (-/+).

Для авто європейських виробників більш типова зворотна полярність. Тим часом авто, виготовлені на теренах пострадянського простору, мають пряму полярність.

Від правильної комбінації плюса та мінуса залежить, чи зможете Ви взагалі установити акумуляторну батарею. Якщо АКБ не відповідної полярності, то довжини дротів може бути недостатньо, щоб дістати до клемника.

 

Конфігурація корпуса - Європа, Азія чи США?

Конструктивні особливості авто диктують вимоги до всіх його складових частин.

Тому не дивно, що акумулятори для автовиробників з різних частин світу можуть відрізнятися. Ці відмінності стосуються в основному корпусу АКБ. Розрізняють такі типи:

Європейський. Переважає верхнє кріплення. Клеми заглиблені у корпус, іноді прикриті спеціальною накривкою.

Азійський. Такі акумулятори вищі та іноді вужчі за європейські. Характерне верхнє кріплення. Клеми виступають за межі корпуса

Американський. В той час коли у більшості АКБ контакти розташовані на кришці, для американських авто виготовляють батареї з клемами на передній стінці. Іноді в них додатково можуть бути ще й інша пара клем.

 

Ємність акб - чи більше означає краще?

Ємність акумулятора - дуже важлива характеристика. Від неї залежить, скільки часу без підзарядки в автомобілі зможуть працювати автомагнітола, освітлення, реєстратор і, щонайважливіше, - скільки разів заведеться авто.

Ця фізична величина вимірюється в ампер-годинах (А·год). На етикетках акумуляторів вона може позначатися також латинкою, наприклад 70 Ah. Фактично ємність - це запас енергії, який та чи інша батарея може віддати за певний час.

Від чого ж залежить вибір ємності акумуляторної батареї? - В загальному можна сказати, що потужніші двигуни вимагають АКБ з вищими показниками ємності. Споживання електроенергії також залежить від типу двигуна (бензин чи дизель), наскільки авто багате електронікою.

Фахівці рекомендують при покупці акумулятора вибирати модель на 2-5 А·год більше, ніж в батареї заводської комплектації. Проте, навіть коли дозволяє місце під капотом, не варто ставити АКБ зі значно вищою ємністю. Якщо нова батарея буде перевершувати ємність попередньої на понад 15-20 %, генератор не встигатиме заряджати акумулятор. Як наслідок - передчасне “старіння”, вихід з ладу.

 

Пусковий струм - те, що заводить двигун

Цю характеристику ще можуть називати струмом холодної прокрутки або пусковою потужністю. Позначає максимальну силу струму, яку може видати батарея під час запуску двигуна за будь-якої температури повітря.

Пусковий струм позначають в амперах (А). В різних країнах відрізняються методики виміру цього показника. Тому при однакових можливостях запуску, на АКБ, сертифікованій у Європі кількість амперів може бути іншою, ніж на батареї американського виробництва. Є три стандарти пускового струму:

EN - Європейський союз, також застосовується в Україні;

DIN - Німеччина;

SAE - Сполучені Штати.

Високий пусковий струм - якраз та властивість Вашої акумуляторної батареї, яка допомагає зрушити з місця під час сильних морозів. Оскільки середня зимова температура в Україні коливається від -8, до -12, не варто купувати АКБ із силою струму меншою за рекомендовану виробником транспортного засобу.

З підбором оптимального пускового струму все просто - чим він вищий, тим краще. Якщо ємність підібрана правильно, можете сміливо купувати акумулятор з високим пусковим струмом.

 

Обслуговувати чи не обслуговувати батарею?

Обслуговуваність автомобільного акумулятора означає потребу (чи її відсутність) додавати води в електроліт. Такі батареї відрізняється конструктивними особливостями і вартістю. Вони бувають:

Обслуговувані. Потребують частого доливу рідини та періодичного ремонту. Зараз практично не зустрічаються на ринку.

Малообслуговувані. Воду потрібно підливати раз на півроку або ж рік.

Необслуговувані. Конструкцією АКБ не передбачено можливості доливати рідину.

У більшості водіїв немає бажання проводити вільні вечори за дрібними ремонтами. Акумулятор вони розглядають як ще одну деталь автомобіля, яка сама по собі працює і, зрештою, зношується. Середньостатистичні автовласники все частіше обирають простіші в експлуатації АКБ. Незважаючи на значну різницю в ціні, перевагу надають акумуляторам, що не потребують обслуговування.

Не варто плутати поняття обслуговуваності акумуляторної батареї з елементарним доглядом. Те, що джерело струму необслуговуване, зовсім не означає, що не потрібно контролювати рівень заряду, слідкувати за чистотою клем та корпуса. Крім цього, фахівці рекомендують принаймні раз на рік перевіряти АКБ в сервісному центрі.

 

Що під кришкою в АКБ?

Всі автомобільні акумулятори мають схожу будову та принцип роботи. Пластиковий корпус АКБ розділений на кілька частин. В кожній з них є група свинцевих пластин, які взаємодіють з кислотою. Позитивно та негативно заряджені пластини, з'єднані послідовно чи паралельно, чергуються. Така конструкція є типовою для всіх свинцево-кислотних батарей. Важливими відмінностями в акумуляторах є:

- покриття електродів (пластин);

- стан електроліту (рідкий чи гелеподібний).

Від домішок у свинцевих пластинах залежить якість та цінова категорія акумулятора.

Найпопулярнішими серед українських водіїв є так звані кальцієві батареї, які належать до середнього та вищого цінового сегмента. Пластини виготовляють із кальцієвим покриттям (позначається на етикетці Ca/Ca). Додатково у сплаві можуть бути й інші елементи: селен, срібло та ін.

Всі вищеперераховані типи АКБ заповнені рідким електролітом. На зміну цим джерелам струму поступово приходять AGM батареї з абсорбованим гелеподібним електролітом. Їх ще інколи називають гелевими, що не зовсім коректно. AGM акумулятори мають такі переваги:

- Краще справляються з циклічними навантаженнями (для водіїв, які часто стоять у заторах та зупиняються на світлофорах). Функцію start-stop також підтримують EFB акумулятори - одна з найновіших розробок з оптимізацією споживання пального.

- Повністю необслуговувані.

- Високі експлуатаційні характеристики.

Разом з тим технологія AGM має найвищу на ринку вартість.